Solicităm MS proceduri simple pentru sesizarea corupției din spitalele publice
Între 2017 și 2019, 12.773 de pacienți au sesizat Ministerul Sănătății cu privire la condiționarea actului medical, conform informațiilor publicate de Observatorul Român de Sănătate. Cu alte cuvinte, 12.773 de pacienți au folosit chestionarul online sau prin SMS pentru a sesiza Ministerul Sănătății că li s-au cerut ”atenții” sau bani în timpul actului medical. Ministerul Sănătății nu a soluționat aceste sesizări, invocând necesitatea de a păstra anonimatul pacienților. În plus, a venit cu o propunere de modificare a proiectului de lege care ar îngreuna și birocratiza procesul și mai mult.
Susținem demersurile Observatorului Român de Sănătate de a opri modificarea OMS 1501/2016 astfel încât procesul de sesizare a corupției din spitalele publice să nu fie îngreunat. De asemenea, solicităm Ministerului să-și asume responsabilitatea pentru soluționarea sesizărilor și direcționarea lor către autoritățile competente.
În acest moment, pacienții care se externează pot evalua, prin SMS sau online, activitatea spitalului în care au fost tratați și pot sesiza cazuri de corupție în rândul cadrelor medicale. Astfel, pacienții primesc întrebarea dacă vor să raporteze responsabilului anticorupție din Ministerul Sănătății situația în care i s-au solicitat bani sau ”atenții”. Dacă pacientul răspunde afirmativ, Ministerul Sănătății are responsabilitatea să contacteze pacientul pentru a clarifica situația și să sesizeze autoritățile competente. În propunerea de modificare a legii, dacă pacientul răspunde pozitiv, primește un mesaj generic prin care este îndrumat să facă o nouă sesizare autorităților abilitate sau pe adresa de email presa@ms.ro. În acest fel se îngreunează și se birocratizează inutil procesul și crește riscul ca pacientul să renunțe la inițiativă.
Mai multe detalii despre demersul ORS puteți citi aici.
Am trimis domului Nelu Tătaru, Ministerul Sănătății, o scrisoare oficială în care i-am solicitat să refuze modificarea OMS 1501/2016 și să le asigure pacienților posibilitatea de a sesiza actele de corupție din spitalele publice în mod simplu și rapid. De asemenea, am solicitat asumarea de către Ministerul Sănătății a sarcinii de raportare trimestrială a situației sesizărilor pe care le trimite către autoritățile competente.
Credem că implementarea unor mecanisme transparente de feedback din partea pacienților este esențială pentru îmbunătățirea condițiilor în care suntem tratați în spitalele din România. Iar mai apoi, înțelegerea și asumarea feedback-ului primit este primul pas din transformarea sistemului într-unul care este, cu adevărat, centrat pe nevoile pacientului.