Directiva 24
Pe scurt, se refera la modalitatea prin care pacientii romani pot obtine tratament in strainatate, decontat de stat. In realitate insa, aceasta directiva nu prea ajuta oamenii bolnavi si fara resurse financiare.
Se adreseaza unor cazuri punctuale, consultatii, a doua opinie medicala etc., insa fara a oferi un sprijin real pacientulului, acesta fiind prins intre pasi birocratici si lipsa unor termene precise, fara a primi o garantie a decontarii tratamentului.
O analiza a acestei directive realizata de voluntara noastra, Luminita Barbu:
1. Directiva (spre deosebire de un regulament) nu se aplica direct si fara comentarii, ci tarile membre au dreptul sa decida ce tip de servicii fac obiectul directivei si sa limiteze rambursarea prestatiilor.
2. Nu se aplica serviciilor medicale primare, celor de lung termen (“ingrijiri la domiciliu”), transplanturilor
3. Rambursarea priveste nu doar serviciile medicale, ci si medicamentele si dispozitivele medicale prescrise ca o consecinta a serviciului medical respectiv.
4. Rambursarea costului serviciului medical se face la nivelul din tara in care pacientul este asigurat (Romania in cazul nostru). Exista posibilitatea teoretica si foarte iluzorie in cazul Romaniei, ca statul sa deconteze toata suma. Nu este o obligatie, deci nu va fi.
5. Ar trebui ca Romania (conform acestei Directive) sa aiba un sistem transparent de calculare a costurilor pentru serviciile de sanatate transfrontaliere (nu cred ca este cazul, s-a decis prin HG ca pretul la un RX este 10 lei si ramane batut in cuie, nu stie nimeni ce calcule au dus la aceasta cifra). De asemenea, ar trebui sa se faca publice tarifele de rambursare a serviciilor medicale.
6. Romania poate solicita, in baza acestei Directive, ca pacientul sa prezinte, alaturi de documentele pentru decontare si un act semnat de un medic din Romania (ceva similar cu biletul de trimitere sau cu raportul medical pentru formularul E112).
7. Sunt situatii in care este nevoie de autorizatie prealabila (in general pentru investigatille consumatoare de multe resurse financiare, spitalizari, ingrijire intensiva, etc) – aceasta este similara cu procedura pentru formularul E112.
8. Servicile de urgenta, cand cineva calatoreste in strainatate, sunt in continuare acoperite de cardul albastru.
Citeste legea aici.Telefon informatii suplimentare: 0372 309 135 / 0372 309 283 – pnc@casan.ro;
O anailza detaliata aici: –> https://www.crpe.ro/wp-content/uploads/2013/08/Directiva-24-Directiva-europeana-care-poate-dinamita-sistemul-medical-romanesc.pdf